Wat is een leeravond?
Dit seizoen (2013-2014) starten we met leeravonden. Zoals de naam al zegt, leggen we op deze avond de nadruk veel meer op leren en minder op winnen en verliezen. Het programma wordt daarom aangepast. Er is geen interne competitie.
We hebben voorlopig 4 leeravonden gepland; circa eens per 6 weken tot en met eind januari 2014. Eind januari evalueren we de leeravonden.
Wat doen we dan wel?
Naast een reguliere training, geven we extra aandacht aan het toepassen van geleerde kennis in de partijen. We bieden de gehele avond werk- en spelvormen, die op een speelse wijze de kinderen helpen de leerstof van de weken daarvoor te verdiepen en toe te passen.
Voorbeelden van het programma van een leeravond
De hoogste groepen spelen eerst een partij met 20 minuten p.p. bedenktijd. Noteren is verplicht tot ze 5 minuten over hebben. Deze regel geldt ook voor de externe competitie, dus voor deze spelers is dat alvast oefenen.
Na de pauze start de training. Die duurt ook 40 minuten en wordt gesplitst in 2 delen. De eerste 20 minuten besteden we aan de nabespreking van enkele partijen. De tweede 20 minuten mogen de kinderen actief aan de slag met een uitspeelstelling.
In de andere groepen geven we de eerste helft van de avond gewoon training. De tweede helft is wat anders dan normaal. In plaats van spelletjes of competitie geeft de trainer een simultaan. Daarbij krijgen de kinderen een concrete opdracht (een speldoel), die aansluit bij wat ze recent hebben geleerd. Bijvoorbeeld: wie is het eerst bij 21 punten! Dat is een uitstekende oefening in ongedekte stukken slaan, verdedigen, voordelige ruil en veilige velden/zetten.
De trainer stelt tijdens de simultaan vragen aan de kinderen over de zetten die ze doen (of juist niet hebben gedaan). De kinderen krijgen op deze manier directe en toegespitste feedback op hun spel. Het geeft de trainer ook beter inzicht in de onderwerpen die de komende weken wat extra aandacht moeten krijgen.